URL (Uniform Resource Locator), někdy označovaná také jako webová adresa, je jedinečná adresa používaná k identifikaci umístění informací na internetu. Mezi ty patří například webové stránky, soubory nebo obrázky. Má formu textového řetězce, který se vkládá do adresového řádku ve webovém prohlížeči.
URL kládá se z několika částí:
- protokolu, jako je HTTP nebo HTTPS,
- subdomény (www),
- domény druhého řádu, jako například „viktory“,
- domény nejvyššího řádu, v českém jazyce nejčastěji „cz“,
- cesty ke konkrétnímu zdroji, jako je „sluzby/optimalizace-pro-vyhledavace-seo/“.
Protokol se odděluje znaky „://“ a za subdoménu a před doménu nejvyššího řádu se vkládá tečka. Ostatní části se oddělují základním lomítkem.
V tomto případě je tedy příklad URL následovný:
https://www.viktory.cz/sluzby/optimalizace-pro-vyhledavace-seo/
Výše zmíněná URL se považuje za tzv. absolutní URL, vedle ní se můžete setkat s výrazem relativní URL, která se používá, když se odkazuje na zdroje v rámci stejného webu. V tomto případě tedy jde o „optimalizace-pro-vyhledavace-seo“. Tvůrci webu pak při práci nemusí opakovat celou URL, ale používají jen tuto část. Při změně domény nebo přesunu webu na jiný server relativní URL také odstraňují potřebu aktualizovat každý interní odkaz.
Role URL v online marketingu
Struktura a čitelnost URL mají významný vliv na indexaci a hodnocení webových stránek ze strany vyhledávačů. Prvky, jako jsou klíčová slova v URL, pomáhají vyhledávačům lépe porozumět obsahu stránky, a tak zlepšují jejich relevanci pro konkrétní vyhledávací dotazy.
Dobře vytvořené URL pak také přispívají k celkové uživatelské zkušenosti neboli UX. Uživatelé se díky nim snáze orientují na samotném webu a jeho struktuře. Navíc stejně jako vyhledávače lépe porozumí obsahu stránku ještě předtím, než jej navštíví.
URL, které jsou krátké, jednoduché a obsahují klíčová slova, pak nejenže podporují SEO, ale také jsou snadněji zapamatovatelné a lépe se mezi uživateli sdílí. To může vést ke zvýšené organické návštěvnosti webu.