Lookalike publika (v češtině někdy označovaná jako „podobná publika“) v digitálním marketingu představují publika, která se nejvíce podobají vaší cílové skupině. Marketérům umožňují rozšířit dosah svých kampaní tím, že identifikují a oslovují nové potenciální zákazníky s podobnými charakteristikami, jako mají ti stávající. Vytváří se pomocí datových analýz a algoritmů strojového učení, které zkoumají vzorce chování, demografické údaje a další relevantní informace.
Jak Lookalike publika fungují?
Vytváření lookalike publika začíná definicí tzv. seed audience (zdrojového publika), což je vaše základní cílová skupina. Ta může být utvořena z existujících zákazníků či uživatelů, kteří nějakým způsobem interagovali s vaším webem či profilem na sociálních sítích. Reklamní platformy pak toto zdrojové publikum analyzují a hledají nové uživatele, kteří jsou cílové skupině podobní.
Jak využít Lookalike publika?
-
Zvýšení dosahu kampaně.
Lookalike publika vám umožňují rozšířit dosah vašich marketingových kampaní mimo vaše stávající zákazníky nebo fanoušky.
-
Efektivnější využití rozpočtu.
Cílením na uživatele s vyšší pravděpodobností zájmu o vaše produkty a služby dovoluje efektivněji využít rozpočet bez nákladů na oslovení méně relevantní cílové skupiny.
-
Vylepšení ROI (návratnosti investic).
Díky vyšší relevanci oslovovaného publika jsou kampaně zaměřené na lookalike publika obvykle efektivnější, což vede k lepší konverzi a vyšší návratnosti investic do reklamy.
-
Rychlejší expanze na nové trhy.
Lookalike publika mohou být klíčová při expanzi na nové trhy nebo demografické segmenty, kde nemáte dostatek dat o potenciálních zákaznících.
Většina velkých reklamních platforem, jako jsou Facebook, Instagram, Google Ads a LinkedIn, již možnost vytvoření Lookalike publika nabízí. Využití Lookalike publika může být mimořádně účinné pro rozšíření dosahu marketingových kampaní a oslovení nových potenciálních zákazníků. Je také silným nástrojem pro zvýšení efektivity marketingových a reklamních strategií, umožňuje lepší cílení reklam a pomáhá dosahovat lepších výsledků s nižšími náklady.