PR je zkratka pro Public Relations neboli vazby s veřejností. Je to obor, který se zaměřuje na budování image, ať už firmy, značky nebo organizace. Cílem je, aby veřejnost tuto společnost znala, vnímala ji pozitivně, měla k ní důvěru a firma se neustále udržovala ve veřejném povědomí.
Public Relations přispívá k udržení pozitivního obrazu značky, budování důvěryhodnosti a vytváření vztahů s odbornou i laickou veřejností, což všechno má vliv na celkový marketingový mix a pomáhá dosáhnout obchodních cílů společnosti. Díky kvalitnímu PR společnost získá nové zákazníky, prodá více produktů nebo služeb, rozšíří povědomí o značce apod.
V rámci marketingového mixu zastává tedy Public Relations tyto role:
- Budování povědomí o značce – šířit informace o společnosti pro zvýšení viditelnosti značky a povědomí o ní mezi cílovou skupinou.
- Řízení pověsti – udržování a posilování pověsti značky. To zahrnuje správu krizových situací, reakci na negativní zprávy a budování důvěryhodného a pozitivního vnímání značky.
- Vztahy s veřejností – budování a udržování vztahů s různými skupinami veřejnosti, jako jsou zákazníci, investoři, média, dodavatelé a veřejnost obecně. Tím se usiluje o vytváření dlouhodobých vztahů a důvěry s těmito skupinami.
- Podpora marketingových kampaní – poskytuje obsah pro média, spolupracuje na akcích nebo vytváří obsah, který podporuje další marketingové aktivity.
- Komunikace s médii – poskytování informací o novinkách, událostech a vývoji ve společnosti. To může zahrnovat vydávání tiskových zpráv, pořádání tiskových konferencí a poskytování relevantních informací pro média.
Nejčastěji se PR uplatňuje v těchto marketingových formátech:
- příspěvky na sociálních sítích
- influencer marketing
- správa recenzí a komentářů
- newslettery a jiné formy zpravodajství
- články v offline i online médiích
- rozhovory v médiích
- tiskové zprávy
- sponzorství a charita
- podpora kulturních, sportovních a jiných akcí
- konference, webináře, školení a jiné akce